728 x 90

نماینده حوزه علمیه خراسان در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد: هشت نکته پیرامون گام دوم انقلاب والزامات آن

نماینده حوزه علمیه خراسان در محضر رهبر انقلاب مطرح کرد: هشت نکته پیرامون گام دوم انقلاب والزامات آن

حوزه/ با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش­های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می­تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟! راهکار:

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام مهدی رضایی از طلاب حوزه علمیه مشهد، یکی از سخنرانان در دیدار رمضانی حوزویان با رهبر معظم انقلاب بود که متن سخنان وی بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم رهبر عزیز حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ­ای سلام علیکم با کسب اجازه از محضر حضرت­عالی و حاضرین در جلسه پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن، با ملاحظه ظرفیت و شرایط حوزه علمیه کهن خراسان نکاتی خدمتتان معروض می­دارم البته تیمناً و تبرکاً بنام ثامن الائمه علیه آلاف تحیة والثناء نکات ذکر شده هشت مورد می­ باشد: 1. شاید به جرأت بتوان گفت در تاریخ تشیع عالِمی نداشته­ایم که چنین افقی را در برابر چشم مردم و مسئولین ترسیم کند. طوبی لکم و حسن مأب. 2. رهبر عزیز با عرض پوزش، فاصله وجودی بین طلاب جوان و حضرت شما زیاد است و با پوزش بیشتر فاصله ادراکی بین بعضی از بدنه حوزه و ادراک حضرت­عالی خیلی معنا دار است؟! لذا چند پیشنهاد: الف) در گام اول می ­طلبد فهم و باوردقیق حداقل همین بیانیه در بدنه حوزه صورت گیرد. ب) اساتید حوزه جهت پرچم­داری از اندیشه­ی متعالی امام راحل و حضرت­عالی، ترجمان اندیشه امام راحل و دیدگاه­های حضرتعالی باشند. ج) زندگی علمی دوران طلبگی حضرت­عالی مورد مطالعه جدّی طلاب جوان قرار گیرد تا به جامعیّت حضرت­عالی حتی در دوران طلبگی پی ببرند. – به طوری که در 17 سالگی درس رسائل و مکاسب وکفایه تمام شود. – به خاطر روحیه انقلابی و مواضع با صلابت شاعر عراقی محمدمهدی جواهری علاقمند ایشان می­شود. – در سن 20 سالگی کتاب­های جبران خلیل جبران را ترجمه می­کند. – و شهید نواب صفوی در چشم ایشان نماد قهرمانی ومقاومت اسلامی باشد. 3. حضرت­عالی در بیانیه فرموده ­اید:«جوانان در همه میدان ­های سیاسی، اقتصادی و …. باید شانه ­های خود را زیر بار مسئولیت دهند.» هشدار! ولی نه اینقدر خارج از اسلوب و قاعده که مدیر جوان مسئولیت چند موسسه و نهاد تصمیم­گیر را بر عهده گیرد و قدرت تفکّر و خلاقیّت از او سلب شود هم خود و هم مؤسسه را دچار روزمرگی کند. راهکار: چهار شرط؛ علم، دلسوزی، روحیه کار جهادی و داشتن وقت کافی برای تصدّی تمام نقش­ها مراعات شود. 4. حوزه امروز نسبت به شبهات فرهنگی، اعتقادی و ناهنجاری­های جامعه حالت انفعالی دارد! راهکار: فارغ از فضای اداری جمعی دلسوز و خبره مسئولیت دیده ­بانی مباحث فکری و اجتماعی همچون سند توسعه پایدار، سند 2030 را برعهده گیرند و پیش از ورود به فضاهای عمومی کشور واکنش قابل قبولی نسبت به آن داشته باشند. 5. یکی از آسیب­ هایی که بعضاً در حوزه مشاهده می ­شود مواجه شدن طلاب جوان با نسخه ­ها و مدل­ های تربیتی مخالف مبانی تربیتی امام راحل می­باشد. پیشنهاد: مدرسه تربیتی امام راحل1 که دارای منطق و الگوی معتبر شرعی و مستند است، تدوین شود. مدرسه­ای که خروجی آن شهداء انقلاب اسلامی و شهداء دفاع از حرم وکسانی همچون رهبر جریان مقاومت سید حسن نصرالله است. 6. امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و بقول بزرگی از بزرگان حوزه ما در انقلاب اسلامی مرثیه­خوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسه­ های انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند. 7. با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش­های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا می­تواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟! راهکار: الف) نگاه مسئولین و مدیران تصمیم­گیر حوزه نسبت به این مقوله تغییرکند. ب) ونگاه درس مقدماتی = استاد مقدماتی را تبدیل به درس پایه = استاد متخصص نمایند. ج) بقول طه حسین:«انَّ قراءة الادب القدیم عسیر و فمهه اعسر و تذوقه اشد عسراً» عدّه ­ای متخصص و متحصن در این مقوله تربیت شوند و کرسی ادبیات در حوزه­های علمیه احیاء شود. 8. به همان ضرورتی که برای پیاده سازی سیرت انقلاب اسلامی نیاز به صورت و نظام سازی بود، برای نهادینه شدن معارف اسلامی و حوزوی در بین مردم و ارائه خدمات اجتماعی نیاز جدّی به صورت­بندی و نظام­سازی خدمات است. در پایان از بذل توجهی که فرمودید تشکر و ازتصدیع وقتی که صورت گرفت، پوزش می­طلبم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

جدیدترین اخبار

پربازدیدتری ها