728 x 90

نسیم روح نواز پژوهش، از جشنواره علامه حلی(ره) وزیدن گرفته است

نسیم روح نواز پژوهش، از جشنواره علامه حلی(ره) وزیدن گرفته است

گفتگوی خبرنگار معاونت پژوهش با حجت الاسلام و المسلمین غفوری مدیر حوزه علمیه استان تهران در خصوص جشنواره علامه حلی(ره)

1. جشنواره‌های علمی پژوهشی، فرصت بسیار مناسبی را برای رشد و شکوفایی علمی و ارتقاء توانمندی تحقیق و پژوهش؛ برای طلاب و اساتید حوزه فراهم می‌کنند. جشنواره علامه حلی(ره) که چند سالی است عرصه جدیدی را جهت بروز استعدادهای پژوهشی طلاب حوزه‌های علمیه فراهم نموده، فرصت مناسبی است تا طلاب علوم دینی بتوانند از طریق آن، «نهضت قلم»، میدان‌داری پژوهش در آموزش، تولید علم و نظریه‌پردازی در عرصه معارف اسلامی و علوم انسانی را رقم بزنند و سهم حوزه که اصلی‌ترین سهم در این زمینه است را به انجام رسانند. عصر نورانی حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرصتی استثنایی را برای اندیشمندان جامعه فراهم کرده است. طلاب علوم دینی که بخشی مؤثر از اندیشمندان آینده کشور و دنیای اسلام را تشکیل می‌دهند، در صورتی موفق به ایفای نقش سازنده خود در آینده می‌شوند که از هم‌‌اکنون، نسبت به تحقیقات علمی و پژوهش به عنوان یک وظیفه خطیر و مسلم نگاه کنند. نسیم روح‌نواز تحقیق و پژوهش که از سوی جشنواره علامه حلی(ره) و با ابتکار معاونت پژوهش حوزه‌ علمیه، هرساله به دل‌ها و ذهن‌های نورانی و معنوی طلاب و فضلای حوزه می‌وزد، مناسب‌ترین فرصت برای تحقق این افق روشن است.
2. پژوهش و تحقیق، یک تخصص مسلّم است که طلاب علوم دینی برای دستیابی به رشد علمی، نیازمند به آن هستند. ضمن اینکه «قلم» همانند «بیان» یک ابزار مهم برای تبیین و انتقال معارف دین است، با این فرق که بیان شفاهی، ماندگاری نوشتار را ندارد. انتظار حداقلی مدیریت حوزه علمیه استان از طلاب و فضلای محترم حوزه علمیه تهران این است که در شرایط فعلی، هر یک از طلاب علوم دینی، حداقل یک مقاله علمی را زیر نظر اساتید؛ تدوین و منتشر نمایند. شعار جشنواره علامه حلی(ره) در سال تحصیلی آینده، در حوزه علمیه استان تهران «هرطلبه یک مقاله علمی در سال» خواهد بود که انشاالله به همت مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه و همکاری معاونت‌های آموزش مدارس به انجام خواهد رسید.
3. نقش اساتید در توسعه کمی و کیفی پژوهش در حوزه، یک نقش کلیدی و بی‌نظیر است. در صورتی که استاد، اهل پژوهش و تحقیق باشد و شاگردان، آثار علمی استاد خویش را ببینند، ناخودآگاه زمینه و شوق به تحقیق و نوشتن در آنان شکل می‌گیرد. در این مرحله است که استاد از زمینه و فرصت پیش‌آمده استفاده کرده، شاگردان خویش را با آثار و برکات فراوان تحقیق و پژوهش به‌عنوان تلاش علمی ماندگار آشنا می‌کند. انتقال تخصص پژوهش به شاگردان، موجب می‌شود، طلاب، عرصه پژوهش را یک قله رفیع، ولی دست یافتنی تلقی کنند و با تحقیق در موضوعات مختلف، به یافته‌های جدید دست یابند؛ با این وصف، اولین شیرینی پژوهش و تولید علم در کام طلاب جوان شکل خواهد گرفت که بسیار لذت‌بخش و به یادماندنی خواهد بود. اصلاح و رفع نواقص پژوهش‌های اولیه طلاب توسط استاد، مرحله تکمیل نقش آفرینی استاد در انتقال تجربه و تخصص خویش به شاگردان است. خوشبختانه، در  حوزه علمیه استان تهران، جشنواره علامه شعرانی(ره) که مختص پژوهش اساتید است، زمینه‌ساز نقش آفرینی هرچه بیشتر اساتید در عرصه تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه و علوم انسانی است.
4. البته یکی از نقص‌های جدی نظام آموزشی فعلی حوزه، عدم توجه لازم به پژوهش تحصیلی است که زمینه‌ساز ورود جدی طلاب علوم دینی به عرصه پژوهشِ مصطلح است. انتظار می‌رود، مدیران محترم، معاونان پرتلاشِ پژوهش و آموزش مدارس علمیه و اساتید معظم، با ورود برنامه‌ریزی شده طلاب به عرصه پژوهشِ تحصیلی، این نقیصه نظام آموزشی را جبران نمایند.
5. مهم‌ترین نقش معاونت پژوهش حوزه علمیه استان، آموزش و انتقال تخصص تحقیق و پژوهش به اساتید، طلاب و فضلای محترم و تشویق آنان به ورود مؤثر و نقش آفرینی در این عرصه مهم و سرنوشت‌ساز است. از تلاش معاون پژوهش استان و همکاران پرتلاش ایشان در برگزاری دو جشنواره مهم علمی پژوهشی سپاسگزارم و امیدوارم با ایفای نقش مؤثر مدارس علمیه استان در برگزاری جشنواره‌های علامه حلی(ره) و علامه شعرانی(ره)، شاهد رشد و شکوفایی علمی هرچه بیشتر حوزه علمیه استان تهران باشیم.

جدیدترین اخبار

پربازدیدتری ها