رئیس شورای حوزه علمیه تهران تصریح کرد: عمامه یک روحانی انقلابی، کفن او است و هم اکنون نیز با وجود همه مشکلات و ناملایمات روحانیت همچنان پای کار مردم و انقلاب است و در دفاع از استقلال همه ارکان کشور حضور جدی دارد و تجمع امروز مؤید همین امر است.
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، تجمع بزرگ اساتید و طلاب بسیجی استان تهران در راستای حمایت از مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم با شعار «روحانیت صدای مردم»، صبح امروز شنبه مورخ 20 مردادماه جاری در محل مدرسه علمیه مروی برگزار شد.
حضرت آیتالله علیاکبر رشاد رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران با حضور در این تجمع به ایراد سخنرانی پرداخت.
روحانیت و حوزههای علمیه مطلع انقلاب شکوهمند بوده و هستند و تا آخرین قطره خون پای انقلاب میمانند
آیتالله علیاکبر رشاد در ابتدای سخنان خود گفت: فلسفه این تجمع آن است که روحانیت طلاب نقش و کارکرد ذاتی خود که عبارت است از معرفت اندوزی و معرفت افزایی آگاهی بخشی و هم عدالت خواهی و پیگیری تحقق عدالت در شئون و امور مؤتلفه جامعه است ایفا کنند. این جلسه به مفهوم این است که آنچه از اصالتهای ذاتی و اصلی حوزه و روحانیت قلمداد میشود فریاد شود و این فریاد به گوش مخاطبان برسد.
بنده چهار نکته را به اجمال عرض خواهم کرد. اولین نکته نسبت روحانیت با انقلاب است. روحانیت و حوزههای علمیه مطلع انقلاب شکوهمند و عظیم بودند و هستند. به تعبیری معدّ اصلی و جزء اول و علت این انقلاب و بلکه علت وجودی این انقلاب هستند و قهرا علت ممکنه هستند. و هرگاه روحانیت از صحنه انقلاب خارج شود، دوام انقلاب و کمال انقلاب به خطر خواهد افتاد. تداوم و تکامل انقلاب در گرو حضور فعال تأثیرگذار و آگاهانه و توأم با اراده و دقت این طبقه روحانی است.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران افزود: در طول دورههای گوناگون شکلگیری انقلاب پیش از پیروزی در کوران پیروزی و از اوان پیروزی تا اکنون روحانیت توانسته است این نقش را ایفاد کند. پیش از انقلاب جدارههای سلولهای زندانهای ستم شاهی به فواره خون روحانیان که زیر شکنجه مقاومت میکردند و یا جان میباختند آغشته و رنگین بودند.
در کنار سایر صحنهها میدانهای نبرد عمدتاً مدارس علمیه بودند و از ساحاتی بودند که در آن ها مبارزین اجتماع می کردند. ما خاطرات مکرر حضور شجاعانه و حماسی طلاب را در عرصه های مبارزه همچنان با خود داریم. بارها و بارها سراسر فیضیه به خون آغشته شد. دفاع مقدس آغاز شد، روحانیتی که به لحاظ کمی در قیاس با سایر اصناف و طبقات اجتماعی اقلیتی هستند، شاید مجموع روحانیون در سراسر کشور در همه شئون و مراتب به 150هزار نفر نمیرسند، اما همین صنف کوچک و هر چند کیفاً عظیم همت کرد در استعداد یک تیپ، تیپ امام رضا (علیه السلام) نیرو به جبهه اعزام کرد و در تمام نقاط جبهه روحانیت و طلاب عزیز حضور داشتند. حسب آماری که بنیاد شهید اعلام کرد نسبت شهدای صنف روحانی در قیاس با دیگر اصناف اجتماعی بسیار بالاست. ما در همین تهران مدرسه ای داریم که از 120 طلبه هشتاد تن آن ها در عملیات شهید شدند. – روحانیت در جبهه حضور پیدا کرد. در کوی و برزن در معرض ترور قرار گرفت، چه ترور جسمی و چه ترور نامی حیثیتی و شخصیتی. امروز هم همچنان روحانیت آماج هجمهها و حمله هاست و اما روحانیت پای کار است. روحانیت عمامهای که بر سر نهاده است کفنی است که پیچیده و همراه خویش حمل می کند. قامت روحانیت چنان دعبل خزایی است که چله چله دار اعدام خویش را به شانه میکشد. روحانیت همواره از آغاز، ماقبل انقلاب، در کوران انقلاب، در دفاع از حریم انقلاب، در دفاع از استقلال کشور، در دفاع از استقلال فرهنگی فکری و اقتصاد کشور پای کار بوده، امروز هم همین است. این تجمع تفسیر عملی این فلسفه وجودی روحانیت به حساب می آید. این در حالی است که روحانیت شیعه و همچنین روحانیت ایران به رغم این که حکومت اسلامی برپا است، به رغم این که نقش اول را روحانیت در پیدایی و پایایی و دوام انقلاب داشته است، امروز از فقیرترین طبقات است، امروز اکثریت طلاب ما در زیر خط فقر زندگی می کنند و از این امر هم گله مند نیستند. چند درصد درصد بسیار کمی، تخمیناً تصورم این است چیزی در حدود 5 درصد از ملبسین، مؤممین و روحانیون، یا به لحاظ این که دارای منصب هستند، اذهاب مناصب هستند یا به هر حال اشتغالی دارند که زندگی آسان و عادی دارند برخوردار قلمداد میشوند. اما با اطمینان و قاطعانه حسب اطلاعی که دارم حدود 90 درصد طلاب و مؤممین ما در شرایط و در تنگناهای اقتصادی و معیشتی شدید به سر می برند. این را من شاهد هستم. مراجعات این را میگوید. من شرمنده مدرسین عزیز، باوفا و ایثارگری هستم که یک سره همه عمره خود را وقف تدریس کرده، روزانه چهار درس میدهد و باید این چهار درس را مهیا کند، مطالعات خود را ادامه دهد، سوالات شاگردان خود را پاسخ دهد و عملاً تمام وقت خود را صرف کرده و در شرایط سخت معیشتی گذران زندگی میکند. اما در عین حال روحانیت با ایصال و وصال پای خدمت ایستاده است. طلبهای که شرایط سخت معیشتی و اقتصادی دارد و احیانا متأهل است، مستأجره است، خب حال و روز زندگی او روشن است. اما علیرغم این پای انقلاب ایستاده و خواهد ایستاد و در کنار مردم خواهد بود. حوزه، نهادهای حوزوی، عناصر حوزوی پای انقلاب هستند تا آخرین قطره خون چراکه همچنان انقلابی هستند.
افزایش اقتدار روزافزون برای صیانت از استقلال، امنیت، دیانت و حکومت یک تکلیف شرعی است
این استاد درس خارج افزود: نکته دومی که عرض میکنم اشاره ای به مواهب انقلاب است. در این ایام آنچنان فضا سازی میشود و – کاملاً آشکار و مستند است که از فرای مرزها اداره میشود – که گویی انقلاب ناموفق بوده است، گویی انقلاب هیچ خدمتی نکرده است. مشکلات هست، مخصوصاً مشکلات معیشتی همه اقشار را به سطوح آورده است و عرض کردیم از جمله اول طبقاتی که این مضایق و تنگناها را با پوست و گوشت و وجودشان از عمق وجود درک و حس میکنند. طلاب و عمامه به سرها هستند. این ها روشن است. اما بدانید این انقلاب خدمات عظیمی انجام داده، اقتدار این انقلاب اقتدار این نظام موجب آن است که دشمنان این مضایق را برای ما ایجاد کنند. انقلابی که در حوزه معرفت وتولید علم ایران را در بسیاری از بخش ها در مسائل گوناگون چه در حوزه علوم طبیعی، سایر علوم، علوم انسانی، علوم اسلامی در تراز کشورهای رتبه اول و دارای رتبه جهانی قرار دهد، انقلابی که وسعت اقتدار آن، منطقه را فراگرفته است. انقلابی که غریو موشکهای آن خواب آرام از دشمنان خدا، از دشمنان مردم، از دشمنان عدالت ستانده است. انقلابی که موشک های دوربرد او امروزه کانون استکبار، کفر و تکفیر و نفاق و انحراف را به مخاطره افکنده است. از چند هزار کیلومتر دورتر نقطهزن دشمن را میزند و همین هم سبب اصرار آن ها بر برجام های بی خاصیت بلکه بسیار خسارت بار مثل برجام هستهای است. آن ها نگران هستند. دشمن ما میترسد. نقطه ضعف دشمن ما این است. ترس از این است که ما بتوانیم موشک های دوربرد و دوربرد تر بسازیم آنچنان که خود آمریکا را بزنیم و این کار خواهد شد. این تکلیف مسئولان است، این مصلحت کشور است، به عنوان طلبه براساس فتوای بزرگان عرض میکنم، این تکلیف شرعی است که ما برای صیانت از استقلال خود، برای صیانت از امنیت خود، برای صیانت از دیانت خود، برای صیانت از حکومت حقّه خود، برای صیانت از مکتب اهل بیت (سلام علیهم اجمعین)، اقتدار خود را روزافزون افزایش دهیم آنچنان که دشمن در خانه اش احساس امنیت نکند و دشمن اصلی ما آمریکاست. ما هرچند در منطقه وابستگان، هم پیمانان مزدوران و ژاندارم های آمریکا را زیر دید داریم، در تیررس موشک های خود داریم و در دسترس توانایی ها و اقتدار نظامی خود داریم، اما هدف نهایی باید خود سرزمین آمریکا و دولت آمریکا باشد و باید امکانات نظامی ما آنچنان افزایش و ارتقا پیدا کند قدرتمند شویم که آمریکایی های پرگو و بیهوده گو خفقان بگیرند و در قبال اقتدار، مواضع، مبانی، عدالت خواهی، آزادی خواهی و استقلال طلبی ما سکوت کنند و بیهوده سخن نگویند.
امنیت منطقه در گرو اقتدار ماست
آیتالله رشاد با توجه به شرایط ناامن کشورهای دیگر در دنیا گفت: دستاورد عظیم دیگر این انقلاب و این نظام اسلامی امنیت بی نظیری است که در کشور حاکم است. در حالی که ما وسط اقیانوس متلاطمی از ناامنی، کشتار، قتل و غارت زیست می کنیم اما در آرامش و امنیت هستیم. همه اطراف ما در محاصره عوامل و دشمنان ماست. آن ها نه که نمی خواهند بلکه نمی توانند امنیت ما را بر هم بزنند. آن ها اگر می توانستند لحظه ای ما را آرام نمی گذاشتند. اگر آن ها قادر بودند آنی از هیچ اقدام تردید و خودداری نمیکردند. اقتدار امنیت ما، امنیت مقتدرانه، یک وقت امنیت به ضرب و زور است، امنیت با ایجاد اختناق برپا می شود، خیر، امنیتی مقتدرانه، امنیتی متکی به زیرساخت های درونی، امنیتی متکی به خود مردم، امنیتی متکی به تودههای مؤمن و انقلابی. که نه فقط ما دارای امنیت هستیم که دیگران هم امنیت خود را از ما توقع می برند. وقتی سورریه به ناحق به مخاطره می افتد از ما استمداد می کنند. عراق وقتی به مخاطره می افتد از ما استمداد می کند. وقتی امنیت و استقلال لبنان به مخاطره می افتد از ما استمداد می کند. و این استمدادها بی پاسخ نمی ماند. جواب می گیرد و امنیت آن ها تأمین می شود. ما نه تنها امنیت خودمان بلکه امنیت منطقه را تأمین کردیم. اگر قدرت جمهوری اسلامی و اقتدار نظامی و تدبیر جمهوری اسلامی نبود، این منطقه بسی و صدبار و صدچندان بدتر از آنی می شد که الان هست. این ناامنی ها، این جنگ ها، این آتش افروزی ها، اقل خوابی است که برای این خاک و ملت دیدهاند. همه قدرت ها جمع شدند و همه عوامل خود را به کار بردند، همه ژاندارم های خود را استخدام کردند و تجهیز کردند و بیحساب پول میدهند، بی حساب سلاح می دهند، و اما ملاحظه میکنیم کاری از پیش نمیبرند و هر جا حضور پیدا میکنند به محض حضور مقتدرانه ما فرو میپاشند. این که ادعا کردند داعش، دولت اسلامی عراق و شام است، یک ادعای محاسبه شده ای بود. آن ها با اطمینان از سران، از پشتیبانان خود، از اربابان خود و از ایادی اربابان خود در منطقه، اطمینان پیدا کرده بودند که می توانند عراق و شام را اشغال کنند و دولت جعلی را برپا کنند. با اطمینان این کار را کردند و پیش رفتند اما به محض ورود نیروهای جمهوری اسلامی و ارائه مشاوره و کمک به نیروهای رزمنده در منطقه، این طراحی به شکل دیگری رقم خورد. اسرائیلیها میدانند کافی است ما یک مشت، مشت محکم که از موشک های دوربرد بالستیک ما شکل گرفته باشد بر سرشان فروآوریم، نه تلاویوی باقی میماند و نه نقطه دیگری به نام رژیم غاصب جعلی صهیونیستی. امنیت منطقه در گرو اقتدار ماست.
حفظ وحدت اوجب واجبات است
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران گفت: امروز در این شرایط در این ایام، چیزی از حفظ وحدت واجب تر نیست. اوجب واجبات حفظ وحدت است. ما در این شرایط چندان درصدد این نیستیم که مقصر پیدا کنیم. البته رسیدگی به مقصرین و احیاناً خائنین به جای خود و در موقع خود انجام باید شود. اما اکنون زمان درس گرفتن از این تجربه است و رهیز از تکرار آن، نتیجه اعتماد به دشمن این بودکه دیدیم. نتیجه اعتماد به استکبار و به اصطلاح کدخدا این بود که امروز مشاهده میکنیم. این ها به هیچ عهدی وفا نمیکنند، این ها به هیچ پیمانی پایدار و پایبند نیستند. در عین اینکه انتقاد داریم و فعال و بی تعارف باید پیگیری کنیم اما حفظ وحدت از اوجب واجبات است. این را ما می دانیم، همه مردم، همه اقشار، همه ارکان، همه عوامل در این کشور و در درون نظام و حاکمیت باید این را به عنوان اصل اول و اولی الأکید ملاحظه کنند و ما هم خود به این قضیه ملتزم هستیم. البته هیچ منافات ندارد که هم متوجه اهمیت وحدت بود و هم وضع اقتصادی و معیشتی مردم را مطالبهگری کرد. تأمین وحدت در صورتی است که اقشار مختلف، تبعات گوناگون، جریانهای مختلف و توده مردم ببینند دستگاهها و نظام و مجموعه قوای کشور در جهت تأمین عدالت و حل معضلات حرکت میکند. والا اگر ما ببینند و ببینیم کشور رهاست و احیاناً مشکل روی مشکل انباشته میشود، وحدت معنی ندارد و به تعبیری بستری باقی نمی ماند که در آن وحدت کنیم. وحدت اساس است، اما معیشت مردم چه میشود؟ مطالبات رهبری چه می شود؟ مقام معظم رهبری این همه از قوای ثلاثه، مطالب مشخص، مطالبات صریح قاطع، آشکار، علن فرمودند چه مقدار از این ها عمل شده! مسئولین، نهادها، مقامات که غالبا صالحند و امین اند باید پاسخگو باشند. حضرت آقا در دیدار، در افطار مسئولان خطاب به مقامات حاضر و دولت فرمودند موجودی ذخیره ارزی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهید تا اقتصاد رونق بگیرد. و جای دیگر هزینه نکنید. ایشان تصریحاً فرمودند صندوق در اختیار دولت است، قانوناً تصمیم گیری در رابطه با آن در اختیار دولت است. هزینه کردن راجع به آن در اختیار دولت است، در مواردی می خواهید فراقانونی در موارد ضروری هزینه کنید فقط از رهبری اجازه می گیرید، در اختیار رهبری نیست، در اختیار دولت است. بعد از این توضیح فرمودند این را در اختیار بخش خصوصی قرار دهید، اقتصاد در بخش خصوصی رونق بگیرد، با اقتصاد دولتی نمی توان جامعه را اداره کرد. الان چند ماه از این قضیه گذشته، رهبری حق دارد، ما به عنوان مقلدان رهبر عزیز و ارجمند خود حق داریم سوال کنیم این فرموده رهبری معظم، این رهنمود، این تدبیر بنیادی بنیانی که می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد چقدر عمل شده است؟ ما می گوییم چهار نخود و نیم طلا اگر کسی سرقت کرد باید دست او را قطع کرد اگر کسی چند هزار میلیاردی از کیسه مردم از منابع مردمی اتلاف یا سرقت کرد مجازات آن چیست! سوالم از برادران قوه قضاییه این است از بین این همه اختلاس گران، این همه سوء استفاده کنندگان، این همه متخلفین اقتصادی، بر ده، بیست، سی نفر از آن ها عنوان مفسد فی الارض صدق نمیکند!؟ اگر صدق میکند چرا حکم خدا را اجرا نمیکنیم. میفرمایید روند و فرایند دادرسی طی میشود، میدانیم لاجرم فرایند عادی دادرسی فرایند بسیار کُندی است، فرایند پر از تشریفات دیوان سالاری است و حتی ممکن است تا حکم اجرا شود موضوع منتفی شود. این فرایندها برای شرایط عادی است، اگر کسی در جبهه نظامی خیانت کرد، او را دستگیر میکنند به تهران می فرستند، تا تشریفات مفصل و فرایند دیوان سالارانه کذایی را طی کند و بعد از ده سال حکم او را صادر کنند! یا همان جا در جبهه، حکم خدا را جاری میکنند! الان ما در جبهه هستیم، الان دشمن علیه ما جنگ اقتصادی برپا کرده. به لحاظی شرایط، شرایط جنگی است و قهراً باید طرز تصمیم گیریها طرز اقدامات و عملکرد متناسب با شرایط جنگی باشد. ما عرض نمیکنیم فرایند را بر هم بریزیم. قهراً کارشناسی شده، قوانینی هست باید رعایت شود اما قوانین برای شرایط عادی است. این مسئله مسجل است، مسجل است که این آقا مفسد فی الارض است. می گوییم باید این سیر طی شود. مجازات کنید، کیفر کنید، گاهی هم کیفر می کنید به اطلاع مردم برسانید، تا مردم احساس کنند عدالت دارد اجرا می شود.
مجلس شورای اسلامی باید انقلابی عمل کند
ایشان تصریح کرد: مجلس در این شرایط باید انقلابی عمل کند، قوانین قاطع روشن، غیر قابل تفسیر، غیرقابل تأویل وضع کند، دولت در مصوبات خود این جهات را رعایت کند. من شنیدم تخلفات ارزی کیفر و مجازات سنگینی دارد. از جمله این که اگر کسی ارز دریافت کرد، مثلا برای وارد کردن مواد غذایی سپس با این خودرو وارد کرد، یا به طرز دیگری مصرف کرد، قانون می گوید چنین کسی مازاد را باید بپردازد. آن مقداری که تخلف کرده. دو این که چهار برابر مبلغ دریافتی باید جریمه شود. سوم طی سنوات از فعالیت اقتصادی و تجاری محروم شود. اگر این قانون نسبت به کسانی که تخلف ارزی کردند اجرا شود مشکل حل نمیشود؟ اما شنیده میشود آن مازاد را به قیمت آن زمان تسویه کنیم. گفتند جریمه چهار برابر را هم حذف کردند. گفتند مازاد را هم می بخشیم. در این شرایط که مسئله ملی است، مسئله کشوری است، باید قوانین این چنینی را لغو کنیم یا باید تشدید کنیم! مجلس نماینده مردم است برآمد و برایند رأی و خواست مردم است. الان وکلای مجلس باید به موکلین خود مراجعه کنند، به مناطق انتخابی خود مراجعه کنند ببینند مردم چه می خواهند همان را در مجلس مطالبه کنند و مطابق همان هم تصمیم گیری کنند. احساس می شود، مجلس نقش خود را ایفا نمیکند. چطور میشود یک تصمیم اساسی، کلان، همچنان که از قبل معلوم بود و بعد هم اثبات شد و عبرتی تاریخی و البته خسارت بار آن مثل برجام را ظرف بیست دقیقه تصویب می کنیم اما در مواردی مثل مواجهه قاطع با مفسدین اقتصادی بهنگام عمل نمیشود تصمیمی نباید بگیریم!؟
احتکار هم دستی و هم داستانی با آمریکاست
آیتالله رشاد افزود: مردم توجه کنند احتکار حرام است. احتکار به همان مفهوم فعلی آن حرام است. وقتی مردم به کالایی نیاز دارند، و کالای ضروری مردم است از جمله ارزاق مردم، احتکار آن حرام است. مسئولان ما جدی تر از آن که گاه در گزارش ها می آید با تخلف کمرشکن توده های مردم برخورد کنند. کسی که احتکار می کند اگر کسانی از میان کسبه هستند،که هستند بین تولیدکنندگان هستند که هستند، بین سرمایه داران اگر هستند که هستند که احتکار می کنند بدانند احتکار، هم دستی و هم داستانی با آمریکاست. چون آمریکا همین را می خواهد. او می گوید من اجازه نمی دهم کالا وارد ایران شود، این می گوید کالایی که وارد شده یا در داخل تولید شده از دسترس مردم خارج میکنم. این پیاده نظام آمریکا بودن است. آمریکا می خواهد اختلاف ایجاد کند، کسی که به اختلاف دامن می زند خواسته و ناخواسته پیاده نظام آمریکاست، آمریکا می خواهد در کشور آشوب ایجاد کند، امنیت را از ما بگیرد، کسی که امنیت را بر هم میزند. پیاده نظام آمریکاست. آمریکا میخواهد اعتدال روانی جامعه ما را از بین ببرد کسانی که با پراکندن شایعات و دروغ موجب به هم خوردن اعتدال روانی جامعه در حال جنگ میشوند پیاده نظام آمریکا هستند. امروز آمریکا نه جرأت می کند حمله نظامی مستقیم کند، و نه حمله نظامی مستقیم به نفع او تمام خواهد شد، میداند که با حمله نظامی کاری از پیش نخواهد برد. نگرانی ما این نیست. نگران ما آن است که عوامل او ایادی آگاه و ناآگاه، خواسته و ناخواسته در داخل به صورت پیاده نظام به نفع او عمل کنند. این نگران کننده است.
هر جا نیرو کارآمد است، کارآمدی نظام احراز میشود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی درک میکنیم، توجه میکنیم موانع را میدانیم طلبهها، اقشار مختلف مردم، این مردم همان مردمی هستند که با دست خالی به خرمشهر رفتند و خرمشهر را آزاد کردند. فرقی نکردند. نظام کارآمد است، عواملی که باید این نظام را اداره کنند کارایی ندارند. هر جا که عامل کارآمدی داشتیم کارآمدی نظام احراز شد. چطور شد در صنایع موشکی این همه پیش رفتیم، همین نظام صنایع موشکی را مدیریت کرد. چطور شد در فناوری هستهای این همه پیش رفتیم! این را همین نظام اداره کرد، چطور شد در عرصههای علمی این همه فتوحات آشکار داشتیم! در تراز کشورهای رتبه دار و قابل توجه در جهان در بعضی فناوریها، فناوریهای جدید، دقیق مثل نانو پیش رفتیم! همین نظام اینها را سبب شد. و چطور شد این همه عمران در سطح کشور، این همه پروژههای عمرانی عظیم معجزه آسا که بعضاً مورد تحسین مجامع بینالمللی قرار گرفت، صورت است! ناکارآمدی افراد را به پای ناکارآمدی نظام نگذاریم. معلوم میشود هر جا نیرو کارآمد است، کارآمدی نظام احراز میشود. در عصر رسول خداوند، در بدر عواملی این طور عمل کردند و در اُحد عواملی آن طور عمل کردند. در هر دو جا فرماندهی به دست رسول خدا بود. در دوران کم تر از پنج سال حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) شرایط مختلف پیش آمد، آن جا که عوامل کارایی نداشتند یا خیانت کردند تا پای خیمه دشمن هم پیشروی شد اما قرین با موفقیت نبود اما در جای دیگری که آگاهانه عمل شد آن بزرگوار فرمود من چشم فتنه را از حدقه خارج کردم.
افراد ناصالح، خدمات افراد صالح و شایسته را خنثی میکنند
آیتالله رشاد در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: به هر حال مجموعه خدمات را توجه دارید، مواهب انقلاب را می دانید، افراد صالح در مجموعه در دستگاهها و نهادها فراوان اند و بر افراد ناصالح غلبه دارند. اما می دانید افراد ناصالح، خدمات افراد صالح و شایسته را خنثی می کنند. طلبهها و روحانیت پای انقلاب و کنار مردم هستند چون از مردم هستند. چون دیپلمات نیستند، چون سیاستمدار نیستند، بلکه انقلابی هستند. چنین حضور و حرکاتی اعلامی است و فریادی است، که از سینه سوخته طلاب جوان و مدرسین فاضل برآمده و اعلام هم می کنیم حوزههای علمیه با تمام تواضع و در نهایت آمادگی و به قدر توان، از هر گونه حمایت و همراهیِ دستگاهها، دولت، قوه قضاییه، مجلس دریغ نمیکند و در کنار آنهاست. این نظام برای مردم است، همه آحاد، همه ارکان و همه مراتب دستگاه ها به نحوی منبعث از رأی و رضای مردم هستند. و موضوع رأی و رضای مردم شرط مشروعیت است. ولو اساس اسلام است. اما ما چارچوبی را به عنوان مردم سالاری در قانون اساسی پذیرفتیم که این مردم سالاری مبتنی بر دیانت اسلامیت است.