آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از خانواده شهدا و بانوان نخبه علمی: قبول کردن این سند، سیاهی مطلق است و اگر قبول نکنیم، اتفاقی ایجاد نخواهد شد و تحریمها به روال قبل ادامه خواهد یافت؛ درحالیکه پذیرش این سند خودباختگی، بردگی و تسلیم مطلق است و کسانی که حامی عضویت و پیوستن به این کنوانسیون هستند باید به سؤالات بالا بهصورت شفاف پاسخ دهند و برای مردم و علما بهصورت شفاف بیان کنند که هدف از این کنوانسیون چیست.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار جمعی از خانواده شهدا، خانواده شهدای مدافع حرم و بانوان نخبه علمی و فرهنگی قم با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم اجر و منزلت زیادی برای شهدا قائل است، اظهار داشتند: خداوند در قرآن کریم خطاب به مردم و پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: تصور نکنید شهدا مردهاند بلکه شهدا زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.
ایشان با تأکید بر اینکه شهدا نزد خداوند زنده معنوی هستند، به وجه دیگر زندگی شهدا اشاره کردند و ابراز داشتند: شهدا زنده اجتماعی بوده و آثار آنها در زندگی اجتماعی مردم نمایان است.
معظم له پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دست مستکبران را از برکات زندگی اجتماعی شهدا دانستند و تصریح کردند: تفاوت زنده و مرده در آثاری است که از آنها نمایان می شود و شهدا زنده هستند؛ به همین دلیل آثار زندگی آنها برای مردم و در جامعه نمایان است و بر همین اساس است که نام، برنامه و مکتب شهدا در تاریخ زنده بوده و آثار اجتماعی آن نمایان است.
این مرجع تقلید شهدا را زنده معنوی در نزد خداوند و زنده اجتماعی در نزد تودههای مردم توصیف کردند و خاطرنشان ساختند: با وجود اینکه 1400 سال از عاشورا میگذرد هنوز نام و یاد سید شهدا در میان مردم زنده و جاوید است.
این استاد برجسته حوزه در بخش دیگری از بیانات خود در پاسخ به مطالبات حاضران در جلسه در مورد سند FATF و سند راهبردی مساجد که اخیراً از سوی دولت مطرحشده است، تصریح کردند: در مورد الحاق به کنوانسیون مقابله با تروریسم باید چند نکته به صورت شفاف برای ما تبیین شود؛ نخست باید معیار تروریسم بودن تبیین شود که بر اساس چه معیاری تروریسم بودن و یا نبودن گروه ها مشخص می شود و همچنین باید روشن شود که این معیار از سوی چه کسی تعیین خواهد شد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: اگر غرب طبق این کنوانسیون سپاه پاسداران، حزب الله و امثال این ها را تروریسم خطاب می کند، باید بداند که کسی چنین اجازه ای را به آن ها نمی دهد و در اینجا همان طور که بیان شد باید تبیین شود که معیار تعیین تروریست از سوی چه کسی مشخص میشود و اگر طبق معیارهای غربی تروریسم تعریف شد، ناگزیر هر شخصی که برای آزادی کشور و ملت خود تلاش میکند تروریست خواهد بود و به این ترتیب کسانی که شر داعش را از عراق و سوریه کم کردند در زمره تروریسم قرار خواهند گرفت.
معظم له با تأکید بر اینکه از نظر غرب حزبالله و سپاه پاسداران تروریسم هستند، اظهار داشتند: غرب داعش را به دلیل حرکت در مسیر منافع خود تروریسم نمی داند؛ بنابراین باید بهصورت دقیق مشخص شود تعیینکننده معیار تروریسم چه کسی است.
ایشان ابراز داشتند: دومین نکته ای که باید مشخص شود این است که برای تشخیص تروریسم چه محدودهای از اطلاعات حساب های بانکی باید در اختیار طرف غربی قرار گیرد؟؛ آیا اطلاعات تمام حسابهای بانکی باید در اختیار غرب قرار باشد یا بخشی از حساب و حساب های مشکوک؟ باید طرف غربی به صورت شفاف مشخص کند که اطلاعات چه حساب هایی باید در اختیار آن ها قرار گیرد، تمام حسابها یا بخشی از حساب ها.
این مرجع تقلید ادامه دادند: باید توجه کرد ظاهر این چیزی که طرف غربی در کنوانسیون مبارزه با تروریسم مدنظر دارد اطلاعات همه حساب های مشترکین بانک هاست و می خواهند همه چیز را زیر نظر داشته باشند.
این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه غرب باید مشخص کند که آیا به عنوان عضوی از کنوانسیون حاضر به ارائه اطلاعات حساب های بانکی مشتریان خود هستند یا خیر و یا اینکه این موضوع صرفاً امری یک طرفه است، خاطرنشان ساختند: غرب حاضر به ارائه اطلاعات حساب های خود نیست و اگر به مفاد کنوانسیون توجه شود مشخص خواهد شد که مفاد این کنوانسیون کاملاً استعماری و سبب سلطه محسوس اجانب بر ما می شود؛ بنابراین اگر به این کنوانسیون ملحق نشویم تحریمها ادامه یافته و اتفاق دیگری بروز نمیکند؛ در حالی که با عضویت در کنوانسیون و پذیرش شرایط غرب بهطور کامل در اختیار آنها قرار خواهیم گرفت و این کار عقلا، شرعاً و منطقاً حرام است و نباید همه زندگی خود را در اختیار آنها قرار دهیم.
این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: قبول کردن این سند، سیاهی مطلق است و اگر قبول نکنیم، اتفاقی ایجاد نخواهد شد و تحریمها به روال قبل ادامه خواهد یافت؛ درحالیکه پذیرش این سند خودباختگی، بردگی و تسلیم مطلق است و کسانی که حامی عضویت و پیوستن به این کنوانسیون هستند باید به سؤالات بالا بهصورت شفاف پاسخ دهند و برای مردم و علما بهصورت شفاف بیان کنند که هدف از این کنوانسیون چیست.
معظم له ادامه دادند: درباره سند راهبردی تحول مساجد باید دقت کرد که تفاوت مساجد شیعه با اهل سنت در مردمی بودن مساجد شیعه است و مساجد شیعه در طول تاریخ مردمی بوده، مردمی هست و مردمی باقی خواهند ماند.
ایشان افزودند: کسانی که به دنبال دولتی کردن مساجد بوده و میخواهند مساجد را زیر چتر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دهند، بدانند که ما هرگز به آنها اجازه نخواهیم داد، ما کاملاً ایستادهایم، و دولتمردان بیان کرده اند که این کار را انجام نخواهند داد و ما منتظر عملکرد دولتمردان در این زمینه هستیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: اگر مساجد زیر نظر دولت بود انقلاب نمیشد، اگر مساجد زیر نظر دولت باشد نمیتوان نظارت بر کار دولت کرد و اگر مساجد در اختیار دولت باشد مساجد جنبه حزبی پیدا میکند؛ در حالی که جاذبه مساجد به این است که جنبه مردمی دارد.
ایشان افزودند: در حال حاضر هیأت امنایی که مسجد را اداره می کند و امام جماعت از سوی مردم انتخاب می شوند و تمام اعضای مسجد مردمی هستند و باید دقت کرد که اگر مساجد دولتی شوند تمامی برنامههای مساجد و ائمه جماعات دولتی خواهند شد و ائمه جماعت همواره باید مداح و ستایشگر دولت باشند و به این ترتیب مساجد ابزاری در دست دولت ها می شود؛ زیرا حقوق و برنامهها از سوی دولت پرداخت می شود.