مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) با تبیین ابعاد مختلف واقعه مباهله و درس های آن، ابراز داشت: در موارد مشابه این واقعه انسان باید ابتدا منطق صحیح را ارائه کند و با طرف مقابل به مجادله بپردازد سپس اگر مؤثر واقع نشد آن گاه روش های دیگر را به کار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی بدری، مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که بیست و چهارم ذی الحجه مصادف با روز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران است بیان داشت: این واقعه بعد از فتح مکه اتفاق افتاد و در آن شرایط یکی از طوایفی که به مدینه آمد تا پیامبر اکرم(ص) اسلام را به آنها عرضه کند، مسیحیان نجران بودند.
وی افزود: مسیحیان نجران با جمعی از بزرگانشان به مدینه آمدند اما به دلیل این که لباس های خاصی پوشیده بودند، پیامبر اسلام(ص) آنها را نپذیرفت، سپس وقتی جریان را با امیرالمؤمنین(ع) در میان گذاشتند، ایشان فرمودند اگر لباس هایتان را عوض کنید پیامبر(ص) شما را می پذیرد.
مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) اظهار داشت: وقتی مسیحیان نجران محضر پیامبراکرم(ص) رسیدند، ادعا کردند که حضرت عیسی(ع) به این دلیل که پدر ندارد می تواند خدا باشد که پیامبر اسلام(ص) در جواب آنها فرمودند اگر این طور است حضرت آدم(ع) برای این منظور سزاوارتر است زیرا ایشان هم پدر و هم مادر ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین بدری با اشاره به این که مسیحیان سخن پیامبر(ص) را نپذیرفتند عنوان داشت: قرار بر این شد که پیامبر اکرم(ص) و مسیحیان در مکانی بیرون از مدینه که شیعیان به آن مسجد مباهله و اهل سنت به دلیل این که چند دعای پیامبر(ص) در آن جا مستجاب شد به آن مسجد الإجابه می گویند مباهله کنند.
وی با بیان این که یکی از علمای مسیحی نجران گفته بود اگر پیامبر اسلام(ص) با سرباز و اسلحه به محل مباهله بیاید، در دینش راستگو نیست اما اگر با خانواده اش بیاید دینش برحق است گفت: پیامبر اعظم(ص) در حالی به محل مباهله وارد شدند که دست امام علی (ع) در دستشان، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) جلوی ایشان و حضرت صدیقه طاهره(س) هم در پشت سرشان قرار داشتند.
مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) در ادامه این مطلب بیان داشت: وقتی پیامبر اعظم(ص) به همراه خانواده شان به آن محل رسیدند، عبای خود را روی درخت انداخته و خانواده خود را زیر آن درخت نشاندند و رو به قبله دست راست را به آسمان بلند کردند تا مباهله کنند.
حجت الاسلام و المسلمین بدری اظهار داشت: مباهله به معنای نفرین طرفین است و فرق آن با لعنت این است که در مباهله بر نفرین و دعا پافشاری می شود.
وی با اشاره به این که وقتی علمای مسیحی چهره های معصوم و بزرگوار خانواده پیامبر(ص) را دیدند به ترس افتادند و گفتند اگر این ها دست به دعا بردارند هیچ کدام از ما زنده نمی مانیم بیان داشت: به همین دلیل قرار شد در پناه اسلام زندگی کنند و جزیه پرداخت کنند.
مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) با بیان این که در آیه 62 از سوره آل عمران به واقعه مباهله اشاره شده است ابراز داشت: واقعه مباهله نقطه مطلوبی برای مسلمانان و نشانه حقانیت اسلام و نقطه منفی برای مسیحیان نجران است.
حجت الاسلام و المسلمین بدری با اشاره به این که پیامبر(ص) با خانواده خود که برایشان عزیزترین بودند به محل مباهله رفتند بیان داشت: این مطلب نشان می دهد در صحابه پیامبر اکرم(ص) کسی محبوب تر و عزیز تر از امیرالمؤمنین(ع) نبوده است و ایشان امام و جانشین بعد از پیامبر(ص) هستند.
وی هراس نداشتن اهل حقیقت را یکی از درس های واقعه مباهله دانست و عنوان داشت: کسی که برحق است از نفرین ترسی ندارد و پیامبر اکرم(ص) اگر برحق نبودند با خانواده خود به محل مباهله نمی رفتند.
مدیر حوزه علمیه امام القائم(ع) با اشاره به درس های دیگر این واقعه ابراز داشت: در موارد مشابه این واقعه انسان باید ابتدا منطق صحیح را ارائه کند و با طرف مقابل به مجادله بپردازد سپس اگر مؤثر واقع نشد آن گاه روش های دیگر را به کار گیرد.