نشست مشترک مدیران حوزه های علمیه, ائمه جمعه , اعضای شورای حوزه علمیه استان تهران, مسئولین آموزش وپرورش و رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی با موضوع هم افزایی وهم اندیشی برای ارتقاع سطح کمی وکیفی حوزه های علمیه تهران وتعامل با آموزش وپرورش برگزار گردید.
مدیر حوزه علمیه استان تهران حضرت ایت الله خسروشاهی در ابتدای این نشست با اعلام رضایت از عملکرد حوزه های علمیه استان بیان داشتند : برای جذب نیروهای کیفی به حوزههای علمیه ، باید شوراهای فرهنگی در شهرها تشکیل شود.
ایشان بابیان این مطلب افزوند: با توجه به این که همه نیاز به روحانی دارند در شهر 12 میلیون نفری تهران برای هر هزار نفر یک طلبه داریم و این بسیار کم است و این کمبود میطلبد تا با برنامهریزی دقیق و تشکیل شورای فرهنگی متشکل از ائمه جمعه ،مدیران حوزه ، فرماندار، ادارات آموزش و پرورش و مسئولین ذیربط، تلاش مضاعفی را برای شناسایی و جذب نیروهای مستعد و کیفی از سطح مدارس انجام دهیم.
مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به روند رو به رشد جمعیت کشور و نیاز به حضور بیشتر طلاب در جامعه اظهار داشت: امروز به برکت انقلاب اسلامی وضعیت مطلوب در حوزههای علمیه حاکم است ولی متاسفانه دولتهای محترم و دستاندرکاران امور اجرایی ، علیرغم اینکه بودجههای خوبی برای امور فرهنگی اختصاص میدهند لیکن هیچ بودجهای برای حوزه علمیه در نظر نمیگیرند.
ایشان در ادامه بیان داشتند : مدارس و حوزههای علمیه باید مستقل باشند این در فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار تکرار شده و مراجع محترم بسیار تاکید دارند که روحانیت باید مسقل باشند ولی استقلال روحانیت منافاتی با کمکبودجه ای از طرف ارگانهای خاص ندارد چرا که توان مالی حوزه بسیار کم بوده و با این توان مالی نمیتوان مدرسههای علمیه را اداره کرد.
ایشان حضور روحانیان در مدارس آموزش و پرورش را پراهمیت و ضروری عنوان کرد و افزود: تجربه نشان داده استقرار طلاب در مدارس ، بین دانشآموزان علاوه بر ارتقای معنویات و اخلاقیات آنها، درجه درسخوانی را نیز بالاتر برده و تسریع در پیشرفتهای علمی دانشآموزان را در برداشته است که این امر از اهمیت و ضرورت حضور روحانیون در مدارس حکایت دارد.
حضرت ایت الله خسروشاهی در ادامه با اشاره به اجرای موفق مصوبات شورای عالی در مدارس علمیه گفت: برنامههای مدون، دقیق و بسیار خوبی در شورای عالی مصوب و ابلاغ شده که اجرا و پیادهسازی مناسب آن در حوزهها ضروری است و مدیران نباید در اجرای برنامهها سلیقهای عمل کنند.
مدیر حوزههای علمیه استان تهران حضور 14 هزار طلبه خواهر وبرادر در 60 مدرسه علمیه استان تهران را فرصتی مغتنم برای بسط و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: از این توانمندی و ظرفیت عظیم باید در مدارس آموزش و پرورش استفاده کرد تا ضمن پرورش استعدادهای دانشآموزان، نیروهای کیفی جذب شده، و بتوانیم پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه به روحانیت باشیم.
در ادامه این نشست رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی بیان داشتند :
جهت جذب به حوزه های علمیه ونیروهای بهتر باید ابتدا رسالت روحانیت را تبیین کنیم اگر به این فهم مشترک برسیم میتوانیم همآوایی و همکاری بیشتری داشته باشیم
وی ادامه داد : رسالت روحانیت یعنی فهم اسلام وفهم عمیق معارف اسلامی، تبیین و تبلیغ دین، تولید و توزیع فرهنگ و مرزبانی از فرهنگ دینی رسالت روحانیت را شامل می شود که این مساله خود نیاز به بیش از هزار سال جهاد علمی و فکری دارد.
ایشان در ادامه تعریفی از حوزه را اینگونه بیان داشتندکه : حوزه مجموعهای از انسانهایی را در بر می گیرد که با هدف مشترکی در یک مکان آموزشی و تربیتی جمع شده و یک هویت واحد و مشخصی را اعلام میکنند.
وی افزود : ارکان و عناصر تشکیل دهنده حوزه اندیشه وفکر و تزکیت وتربیت تشکیل می دهند؛ اگر هر یک از این دو را نداشته باشیم حوزههای ما درمحتوا دچار مشکل خواهند شد، چرا که بعد تفکر در دست یابی به علم و نظریه و بعد تزکیه در رفتار و عمل تبلور مییابد و اوج ترکیب این دو مقوله عنصر اساسی اجتهاد را به وجود میآورد.
ایشان در ادامه افزود: یکی از مهمترین راهکارهای جذب نیروهای خوب در حوزههای علمیه، ترسیم چشم انداز و آینده مطلوب برای ورودیهای حوزههای علمیه میباشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که عصر ما عصر تحول است، اظهار داشت: اگر در زمانهای پیشین با گذشت نیم قرن شاهد ایجاد موجی متحول کننده در سطح جامعه بودیم در زمان کنونی، در کمتر از یک سال شاهد رخدادهای علمی و اجتماعی قابل توجهی هستیم که کل جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهند و هر شخصی که در این اوضاع نتواند خود را با شرایط و تحولات جهان مطابقت دهد به راحتی محوخواهدشد .
وی با بیان این که ما اعتقاد به فقه جواهری داریم، از روند اجتهاد مصطلح در حوزه انتقاد کرده و افزود: امروز اجتهاد مصطلح نمی تواند پاسخگوی تحولاتی که در بطن زمان رخ می دهد، باشد.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اظهار داشت : حوزههای علمیه باید به سمت تولید و ترویج فقه حکومتی حرکت نمایند، تا بتوانند از این پس پاسخگوی تحولاتی که در بستر زمان اتفاق می افتند، باشند.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: ما امروز نیازمند طلاب مسلط به زبانهای خارجی جهت تبلیغ و ترویج دین هستیم وسیستم آموزشی ما در این رابطه باید جهانی بیندیشد و طلاب را برای سطوح جهانی تربیت کند.
وی گفت: نهاد نماز جمعه خدمت به حوزه ها را تکلیف خود می داند لذا ائمه جمعه در سراسر کشور نسبت به حوزههای علمیه خود را مسئول میدانند و یکی از کارهای اساسیشان را تاسیس، تقویت، راه اندازی و نظارت بر حوزههای علمیه تلقی می کنند.
وی با بیان ای که امسال از طرف رهبر معظم انقلاب سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، افزود: مهمترین سرمایه ای که امروز کشور ما نیازمند است، تربیت نیروی انسانی صالح می باشد که بخش عمده این نیازها را حوزههای علمیه میتوانند پاسخ گو باشند
در ادامه این نشست رییس شورای حوزه علمیه تهران حجت الاسلام و المسلمین رشاد ابراز داشت: بی شک این نظام و انقلاب پدیدهای است که از مطلع حوزه برخواسته و بیتردید دوام دیانت و دوام انقلاب و نظام اسلامی به تقویت حوزههای علمیه وابسته است.
وی در خصوص پیشینه تاریخی حوزه علمیه تهران گفت: حوزه علمیه تهران هرچند در قیاس با حوزه های علمیه قم ،نجف ، سامرا و کربلا از پیشینه کمتری برخوردار است اما به لحاظ نقش آفرینی در دو سده اخیر از جمله کانون های موثر در شئون معرفتی، اجتماعی و سیاسی کشور ما محسوب می شده که در این رابطه می توان به نهضت تنباکو انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب پرشکوه اسلامی اشاره نمود.
رییس شورای حوزه علمیه تهران در ادامه افزود: با توجه به این که زمینه های فعالیتی نوینی برای قشر روحانیت به وجود آمده است در این خصوص نیاز به تعداد بیشتری طلبه در سطح جامعه احساس میشود و از تعداد 120 هزار روحانی که در داخل کشور هم اکنون وجود دارند، تنها میتوان نیازهای بخش ائمه جماعات را پاسخ گو بود.
وی با اشاره به اهمیت ترغیب جوانان طلبه جهت تحصیل در مراکز و موسسات دارای رشتههای تخصصی گفت: عصر امروز عصر تخصص است و ما اکنون در دوره ای زندگی می کنیم که همه فن حریفی و رشتههای کلی به پایان رسیده است، چرا که هر رشته تخصصی کوچکی برای خود به یک دریای وسیع مبدل شده است
حجت الاسلام و المسلمین رشاد ادامه داد: تقاضای من از مدیران مدارس علمیه این است که طلاب را جهت ورود به رشته های تخصصی تشویق و ترغیب کنند تا بتوانیم در آینده حرف اول را در این رشتههای تخصصی در جهان بزنیم.
وی در ادامه در خصوص مشکلات اختصاصی حوزه های علمیه افزودند : غالب طلاب حوزههای علمیه زیر خط فقر زندگی می کنند و در آمد چندانی ندارند و حوزههای علمیه در مقایسه با دانشگاهها از وضعیت خوب و قابل مقایسهای برخوردار نیستند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش تهران آقای رضا امانی در ادامه نشست با اشاره به نیاز شدید آموزش و پرورش به حضور روحانیون در مدارس اظهار داشت: حضور طلاب در مدارس و بین دانش آموزان نقش تاثیر گذاری در تربیت معنوی آن ها گذاشته و حتی تسهیل کار مدیران مدارس را نیز به همراه داشته است.
معاون آموزش و پرورش تهران تبیین جاذبههای روحانیت برای دانش آموزان را بسیار موثر در جذب نیروهای مستعد و کیفی در حوزه های علمیه توصیف کرد
وی تبیین جاذبههای روحانیان برای دانش آموزان نشان دادن جاذبه هاو مستند کردن موفقیت های طلاب به دانش آموزان را بسیار موثر در جذب نیروهای مستعد و کیفی در حوزه های علمیه توصیف کرد و افزود: در این خصوص نیازمند حضور مستمر طلاب گرانقدر در مدارس هستیم.
ایشان در ادامه همکاری آموزش و پرورش و حوزههای علمیه در قالب تفاهمنامه های سازنده را خواستار شد و اظهار داشت: تفاهمنامهها با حوزه علمیه منشا برکات ارزشمندی برای واحدهای آموزشی بوده به نحوی که حضور هزار و 700 روحانی به عنوان امام جماعت خواهر و برادر در مدارس، تشکیل 3 هزار و 500 گفتمان دینی و انقلاب اسلامی و حضور ارزشمند طلاب و روحانیون راوی در اردوهای راهیان نور دانش آموزی، تاثیرات معنوی و اخلاقی بسیار خوبی را برای دانش آموزان به همراه داشته است.
وی در پایان حضور روحانیان در مدارس را به منزله پایگاههای تربیتی و اخلاقی ارزشمند تلقی کرد و گفت: تجربه تاسیس مدارس امین نشان داده که بستر سازی و هدایت عالی و معنوی در مدارس با حضور روحانیون امکان پذیر بوده و تاثیرات بسزایی در تربیت معنوی دانش اموزان داشته است، لذا باید در جهت بسط و گسترش این حضور تلاشی مضاعف داشته باشیم.
در ادامه این نشست تعدادی از مسئولان ومدیران حوزه های علمیه تهران بیاناتی را داشتند .
مشاهده منتخب تصاویری از این همایش