آخوند شیعه و طلبه شیعه مثل ائمه اطهار می مانند در خانه باز است هر کجا کارمند شوید کارگزار شوید کار مردم در اختیار شما باشد در اتاق را باز بگذارید مبادا یک دربان بگذارید هر کس دلش خواست راه دهد و هرکس دلش نخواست راه ندهد مردم باید احساس راحتی بکنند این نکته خیلی مهمی است مردم با ما احساس راحتی کنند حرفشان را بزنند اطمینان کنند که ما اسرارش را داریم ما نکات کور زندگی اش را بیان می کنیم ما اشتباهاتش را بیان می کنیم ما درصدد رفع مشکلاتش هستیم اگر این باشد خوش به حال آن جامعه.
بسم الله الرحمن الرحیم
سالروز ولادت امام همام امام حسن عسگری (ع) راخدمت همه دوستان و برادران تبریک عرض می کنم انشاءالله که در چنین روزی خدمت همه دوستان در سامرا در خدمت حضرت باشیم. انشاءالله
ما قبل از انقلاب یک روزی در همین ساعات در حرم حضرت بودیم و جای شما خالی که خیلی بساط مفصلی بود مدرسه حوزه آیت الله بروجردی بود خیلی از طلبه ها آمده بودند خیلی شور و هیجانی بود آن روزها که امروز خلوت بودن حرم باعث تاسف و تاثر است. امیدوارم این موانع رفع شود حوزه علمیه سامرا دوباره پا بگیرد و ما سعادت حضور در آن حرم شریف را داشته باشم. حدیثی را از امام حسن عسگری (ع) یادداشت کردم خدمتتان بخوانم. «قال (ع) : اوصیکم بتقوی الله والورع فی دینکم والاجتهاد لله و صدق الحدیث و اداء الامانه الی من ائتمنکم من بر اوفاجر و طول السجود و حسن الجوار و بهذا جاء محمد (ص) اتقواالله و کونوا زیناً و لا تکونوا شیناً جروا الینا کل مودة وادفعوا عنا کل قبیحٍ» مضمون این حدیث را اگر بخواهم همه اینها را توضیح بدهم خدمتتون قدرت نخواهم داشت و من یک جمله ای به کمک علامه مجلسی عرض می کنم خدمتتون اوصیکم بتقوی الله والورع فی دینکم، مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار تقوا را معنا می کنند به ترک محرمات تقوا یعنی ترک محرمات واجباتمان را انجام بدهیم و گناهانمان را ترک کنیم این را اسمش را گذاشتند تقوا. والورع فی دینکم، باز ورع را تصریح فرمودند بر اینکه مراد از ورع علاوه برترک محرمات ترک مشتبهات هم هست مشتبهات را ترک کنیم علاوه بر ترک محرمات و علاوه برترک مشتبهات بعضی از مباحات را هم ترک کنیم این می شود ورع، ورع مرتبه ای بالاتر از تقوا است.
ما اگر ورع را بخواهیم در زندگی طلبگی پیاده کنیم مخصوصا آن وظایفی که ما در مرکز داریم یک معانی خاصی پیدا می کند ما اغلب یا اکثرمان طلبه هستیم روحانی علاوه بر اینکه باید تقوا داشته باشد مرتکب سیئات نشود واقعاً باید دور و بر شبهات نگردد. مال حلال، حلال است شک و شبهه ای نیست ولی برای روحانی مال حلال زیاد و تشریفات جزء مشتبهات حساب می شود زندگی ائمه اطهار برای ما یک الگوی خوبی است که حضرات با اینکه نگفتند مال نداشته باشید ولی عملا در زندگی شان شهوت مال نداشتند دنبال مال نبودند و ما در زندگی علمامون این را دیدیم هر عالمی که ورع بیشتری داشت دنبال مشتبهات دنیا نرفته بود رسوخ کلامی اش بیشتر بود در جامعه بیشتر ارزشمند بود علمای زیادی داشتیم، شما بهتر از من می دانید همتون ماشاءالله جوان هستید قدرت مطالعه دارید مخصوصا که این روزها سایت و اینترنت هم هست و اطلاعات شما را به روزتر می کند مراجعه کنید ببینید چقدر علمای ما بودند مرحوم شیخ مفید، شیخ طوسی شیخ انصاری، شیخ انصاری واقعا نفوذ کلمه اش همه اش مال سواد نبود مقدار زیادی مال ورعش بود آن ورعی که در زندگی داشت و آن مواظبتی که در زندگی خودش داشت این باعث نفوذ می شود خصوصیتی که ما داریم و این جمله حضرت را باید بیشتر دقت کنیم. اوصیکم بتقوی الله والورع فی دینکم مخصوصا در ذیل جمله می فرمایند جرو الینا کل مودة محبت مردم را به سوی ما جلب و جذب کنید باعث شود اسم ما در بین مردم اهمیت پیدا کند ما در بین مردم احترام داشته باشیم این وظیفه ما است.
وادفعوا عنا کل قبیحٍ اگر مفاهیم قبیحی وجود داشته باشد از ما دفع کنید ما اگر این را اجراییاش کنیم، کشاندن مودت به سوی حضرات، محبت مردم را به سوی حضرات جلب کنیم، و قبیح را از حضرات دفع کنیم اگر این را اجرایی کنیم یکی از راه های مهم اش به روز کردن حوزه های علمیه است حوزه های علمیه از نظر سواد از نظر تقوا از نظر ورع از نظر مردم داری از نظر حضور بین مردم از نظر اینکه مردم اطمینان کنند به قشر روحانی مهمترین این است که در جامعه کاری بکنیم مردم حوزه ها را دوست داشته باشند روحانیت را دوست داشته باشند. چه کار کنیم، مرکزش شما هستید شما خصوصیتی دارید هم طرف حسابتون طلبه و روحانیت است شما با مردم عادی طرف نیستید، علاوه بر اینکه با طلبه ها طرف هستید و وظیفه خاصی پیدا می کنیم که چگونه تعامل با طلبه ها داشته باشیم اگر ما خوب عمل کنیم در اینجا طلبه ها را تربیت کردیم. یکی اینکه امام جماعت تربیت کنیم یکی اینکه ماموم تربیت کنیم.
تربیت کردن ماموم هم خیلی خوب است ولی اگر امام جماعت را خوب تربیت کنی ارزش آن خیلی بیشتر است. شما علاوه بر اینکه ماموم تربیت می کنید امام جماعت تربیت می کنید شما حوزه علمیه را تربیت می کنید اگر ما اینجا خدمات خوبی ارائه بدهیم للهی کار کنیم باللهی کار کنیم و واقعا در مشهد الله کار کنیم ما می توانیم یک قشر عظیمی را خوب تربیت کنیم.
این تربیت ما فقظ یک فرد نیست حوزه های علمیه است شما با برخورد خوبتون با یک مدیر با یک طلبه یک حوزه علمیه را با نشاط می کنید یک مدیر حوزه بیاید اینجا و راضی برگردد از کار شما راضی باشد از برخورد شما راضی باشد شما تلاش کنید که کار آن بابا را راه بیاندازید البته در چارچوب قانون و مقررات اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم و آن راضی برگردد قطعا یک حوزه شاداب خواهیم داشت این بدیهی است.
من یک دفعه در جمع یک عده ای از قضات صحبت می کردم خدمتشون گفتم قانون یک کفی دارد یک سقفی دارد مثلا یک کسی که کلاه برداری کرده از دو سال تا 10 سال محکوم می شود گفتم آن فردی که دفعه اولش یک اشتباهی کرده مبادا یک وقت ده سال بدهید یک کار کنید اصلا آن وارد زندان نشود اشتباه کرده مخصوصا دقت کنید ببینید از چه خانواده ای است سابقه اش چیست اگر واقعا آدم خوبیه اشتباه کرده تبصره های زیادی ما در قانون داریم که اگر خود رئیس محکمه دقت کنه این تبصره ها را به کار بگیره ممکنه اصلا نگذارد پایش به زندان برسد. من اوایل می رفتم بازدید زندانها، خیلی عبرت آمیز بود خیلی عبرت انگیز بود گاهی این زندانی ها حرف هایی می زدند آدم واقعاً مبهوت می شد ما اگر رفتاری بکنیم که انسانها را تربیت کنیم شما طلبه ها را تربیت می کنید یعنی مربیان جامعه را مربیگری می کنید.
اینکه می فرماید اتقواالله و کونوا زیناً از خدا بترسید و کونوا زیناً و لا تکونوا شیناً اینکه برای ما زینت باشید الان این طور است با اینکه این همه برعلیه طلبه ها کار می کنند بر علیه روحانیت کار می کنند باز قشر عظیمی از طلبه ها در بین مردم محبوب هستند این جور نیست من همیشه به دوستان امام جماعت می گویم زودتر بروید 5،6 دقیقه زودتر بروید بشینید من همیشه می بینم افراد نگاه می کنند اول ببینند حاج آقا آمده یا حاج آقا نیامده اگر حاج آقا آمده باشد لبخند می زنند.
این معلوم است که روحانیت مورد اعتماد است این قدر می آیند با ما مشورت می کنند اسرار خانوادگی شان را به ما می گویند از ما مشورت می گیرند چه کار بکنیم این سر نخ دست شما است. اگر شما طلبه را خوب تربیت کنید یادش دهید که آقا گره از کار مردم باز کنید گره باز کردن غیر از گره زدن است گاهی وقتها آدم در این ادارات که می رود اصلاً حوصله ندارند از این میز می فرستند به آن میز از این اتاق می فرستند به آن اتاق از این شخص به آن شخص آدم گیج می شود اینجا باید مربیگری کنیم ما روش مردمداری را روش تربیت را مردم وارد ادارات می شوند ما به مدیران ادارات به کارمندان یاد دهیم چگونه با ارباب رجوع برخورد کنند.
الان نظام ما نظام اسلامی است نظام ائمه اطهار است. اینکه حضرت می فرمایند کونوا زیناً امروز مصداق پیدا می کند زمان پهلوی نیست در زمان پهلوی این حرفها نبود الان اگر دقت کنید هر مشکلاتی هست مردم می گویند خب این هم از رهبرتون، یعنی سر مشکلات را می برند تا آن افق نظام فلذا من خواهشم از دوستان این است که در این مرکز کار می کنید کار للهی کنید کار الهی کنید من واقعا در عده زیادی از دوستان می بینم این واقعا خیلی ارزشمند است اگر ما بتوانیم در تمام کارهامون این را تسری بدهیم ببینیم امام حسن عسگری (ع) می فرمایند: کونوا زیناً ما می خواهیم ائمه را در ذهنیت مردم محبوب کنیم ما می خواهیم لبخند امام زمان را داشته باشیم شما از کجا نمی دانید که امام زمان بخواهند سری به اینجا بزنند. اگر بیاید ببیند شما پشت میز نشستید درصدد رفع مشکلات هستید نه گره زدن کار واقعا می خواهید کاری انجام دهید حضرت یک لبخند می زند آن لبخند امام زمان برای ما ارزشمند است. خب ما آخوندها ما طلبه ها گفتند مثل مرغ می مانیم هم در عزا ما را سر می برند هم در عروسی.
زمان شاه که بود وضع مان خیلی درست نبود حالا که نظام خودمان است با بودجه ای که ما داریم پولی که ما داریم امکاناتی که داریم خیلی پایین است. الهی شکر که دوستان ما با کمی امکانات باز کار می کنند این خیلی مهم است ما حوزه مان واقعا افتخارمان این است حوزه هامان با کمترین امکانات دارند کار می کنند الان کافی است که شما تصور بفرمایید یک ساعت روحانیت را از ایران حذف کنید مساجد را از زندگی مردم حذف کنید از تصمیم گیری های کلان و غیر کلان ایران حذف کنید می بینید چه می شود دنیا همین را می خواهد امریکا و اروپا همین را می خواهد تمام شگردها این است که ما روحانیت را از زندگی مردم حذف کنیم. مثل سنی ها شما اگر عربستان تشریف ببرید امام جماعت های مساجد حتی مسجد شجره امام جماعت آمد نمازش را خواند و سوار ماشین اش شد و رفت اصلا کاری به کسی ندارد. در مدینه ما می رفتیم نماز جماعت می خواندیم هم همینطور امام جماعت هیچ ربطی به مردم نداشت مثل شغل اداری.
آخوند شیعه و طلبه شیعه مثل ائمه اطهار می مانند در خانه باز است هر کجا کارمند شوید کارگزار شوید کار مردم در اختیار شما باشد در اتاق را باز بگذارید مبادا یک دربان بگذارید هر کس دلش خواست راه دهد و هرکس دلش نخواست راه ندهد مردم باید احساس راحتی بکنند این نکته خیلی مهمی است مردم با ما احساس راحتی کنند حرفشان را بزنند اطمینان کنند که ما اسرارش را داریم ما نکات کور زندگی اش را بیان می کنیم ما اشتباهاتش را بیان می کنیم ما درصدد رفع مشکلاتش هستیم اگر این باشد خوش به حال آن جامعه. یکی از دوستان می گفت در اروپا بودیم آن قدر احتیاج به روحانی زیاد است می گفت یک نفر اگر کور هم باشد بگویید بیاید اینجا یک نمازی برای ما بخواند.
روحانی شیعه یک پرونده روشنی دارد این مال تلاش بزرگان ما است. شما تشریف فرمایی امام را موقعی تشریف بردند بهشت زهرا از بهشت زهرا سوار هلیکوپتر شدند هلیکوپتر رفت بیمارستان گفتند کجا برویم سوار آمبولانس شدند گفتند برویم یک جایی پیدا کنیم در دنیا منحصربه فرد است که امام کجا بروند نه کاخی نه خانه ای، شما خاطرات آقای ناطق نوری را بخوانید آنجا دارد که هلیکوپتر در بیمارستان امام خمینی فعلی امام را سوار آمبولانس کردند رفتیم در خیابانها گشتیم پیکان داشتیم در تهران پیکان را پیدا کردیم امام گفتند کجا برویم گفتند برویم خانه خواهرزاده امام یا برادرزاده امام آدرس را هم بلد نبودیم احمدآقا پیاده می شد آدرس می پرسیدند تا رفتیم خانه را پیدا کردیم این افتخار است.
شما تمام انقلابهای دنیا را ببینید زندگی اجتماعی شان را بگذارید کنار، زندگی خصوصی اینها را اصلا تشریفاتی که در زندگی خصوصی اینها را مقایسه کنید با زندگی امام با زندگی حضرت آقا که الان هستند برای ما افتخار است که ما باید یاد بگیریم چگونه زندگی کردن را، اینها چگونه زندگی کردند چگونه یاد دادند به ما خدا رحمت کند مرحوم حضرت امام احمدآقا می فرمایند کلی وجوهات آورده بودند ما نتوانستیم خرج کنیم امام گفتند ببرید بدهید آقای فاضل این افتخاری است برای ما امام موقعی که از دنیا رفتند هیچ ملکی و اموالی نداشتند امام یک خانه ای داشتند در قم نصفش کابین یک عروس بود، نصفش مهریه عروس دیگرش. این افتخار ما آخوندها باید یاد بگیریم ما باید اینجوری باشیم این را در زندگی پیاده کنید و من یتوکل علی الله فهو حسبه، گرسنه نمی مانیم تشنه نمی مانیم زندگیمان ادامه پیدا می کند اما من یتوکل علی الله نه ثروت نمی خواهیم میلیاردر باشیم ماشین کذایی نمی خواهیم با همان پیکان و پژو هم می توانیم زندگی کنیم اما محبوب باشیم.
محبوبیت ما اصلا کلید رمز موفقیت شماست.
ما در اینجا رمز موفقیت را می خواهیم به طلبه ها یاد بدهیم یاددادن عملی نه نظری، ما یک اخلاق نظری داریم یک اخلاق عملی، در اینجا باید اخلاق عملی را پیاده کنیم که اگر روحانیت سر کار هستند این روش کار ماست ما در خرج کردن پول باید خیلی دقت کنیم خیلی وسواس داشته باشیم مبادا پول بیت المال را ندانم کاری کنیم، رفتار بیت المالی مولا امیرالمومنین داشته باشیم. نکته بسیار مهم این است که ما مربی هستیم ارباب رجوع ما طلبه ها و روحانی هستند شما یک عده ای را تربیت می کنید، آنها عده ای دیگر را تربیت می کنند خود مدیران مربی طلبه ها هستند طلبه ها مربی مردم هستند روحانیت آینده تهران در اختیار شماست.
لذا ما باید خیلی کار کنیم حتما سر کار تشریف می آورید با وضو باشید بدون وضو حضور نداشته باشید این معنویت می دهد با بسم الله شروع کنید با پناه بر خدا شروع کنید آن وقت این کارها موجب باقیات الصالحات است شب اول قبر حساب و کتاب باید پس بدهیم . ما اگر للهی باشیم حسابمان پاک است آنکه حسابش پاک است از محاسبه چه باک است.
خدایا گفتیم این زندگی مون است طلبه ای بود خیلی قشنگ و با اطمینان حرف می زد. گفت ایام عروسیمان بود عروس خانم شرط کرده بودند گفتند ما پول نداریم جهاز بخریم گفتم عیب ندارد، رفتیم خانه گرفتیم اطاق گرفتیم به زحمت زیلو و رخت خواب گرفتیم دیدیم قوری نداریم گفتیم تو قابلمه چای درست کنیم چه عیبی دارد. دنیا می گذرد، خیر و شرش می گذرد ولی مولود امروز امام حسن عسگری می فرمایند: جرو الینا کل مودة یعنی عامل جلب محبت برای ما باشید. اینکه در ایام اربعین مردم عراق این قدر از 12 میلیون پذیرایی می کنند این مال کیه، این مال سلف صالح آنها خدمت کردند که به اینجا رسیدند. گفت پاهایم تاول زده بود گفت با اصرار ایشان دوا آورد با سوزنی که میکروب کشی شده بود زد، پماد زد دوا زد گفت بعد راه انداخت گفت بفرمایید.
این در دنیا منحصر به فرد است ما بیاییم در تهران این کار را بکنیم یعنی محبت مردم به سوی ائمه اطهار جلب کنیم می توانیم چطور می توانیم با ارباب رجوعمان خوش رفتاری کنیم. سر وقت بیاییم در سر کارمان حاضر شویم با لبخند با مردم طرف شویم تلاش کنیم گره کارشان را باز کنیم اگر در اینجا نمی شود برویم سر کار آنها ببینیم مشکلاتشان از نزدیک چیست خیلی بهتر می توانیم مشکلاتشان را حل کنیم نسبت به بیت المال دقت کنیم اداره جات برای ما الگو نباشند شهرداری و دارایی برای ما الگو نباشند ما برای آنها الگو باشیم. یکی از افراد شورا که جلسه داریم نه چایی می خورد نه میوه می خورد گفتیم چرا، گفت نمی دانم ممکنه پول شهرداری اینجا باشد، ولی ما باید برای آنها الگو باشیم مبادا در مقابل کسی ذلت داشته باشیم سر پایین بیاندازیم برای خاطر مقام و پول مبادا، عزت نفس داشته باشیم آن عزت نفسی که ائمه اطهار داشتند، جرو الینا کل مودة وادفعوا عنا کل قبیحٍ، ائمه اطهار مظهر خوبی بودند مظهر شخصیت بودند فاطمه زهرا (س) برای ما الگو بودند زنهایمان باید آن جور باشد زندگیمان باید اون جور باشد سعادتی هست برای ما، ما امیرالمومنین(ع) داریم، امام حسن مجتبی(ع) داریم، امام حسین (ع) داریم، فاطمه زهرا (س) داریم می توانیم زندگیمون را از اینها یاد بگیریم برای ما سعادت است علاوه بر اینها شما کتابهای اهل سنت را مراجعه بفرمایید شما صحیح بخاری را با اصول کافی با فروع کافی مقایسه کنید اصلا معنویت از کافی واقعا تلالو می کند کجا صحیح بخاری اینجوری است چرا ؟ چون در صحیح بخاری از امام صادق از فاطمه زهرا (س) حدیثی وجود ندارد ما از ائمه اطهار داریم اینها ملکه تقوا ملکه اسلامیت بودند، در بین دیگر فرق اسلامی کجا اینها را داریم آن وقت شما مربی باشید برای اینها، چه سعادتی بالاتر از این، واقعاً سعادتی است که ما مربی مربی ها باشیم. باز من این را تکرار می کنم جرو الینا کل مودة وادفعوا عنا کل قبیحٍ، وظیفه خودمان تشخیص بدهیم وظیفه ما چیست آیا وظیفه ما این است که مثل یک کارمند عادی کار کنیم بعضی از دوستان را دیدم که 24 ساعت در فکر اینجاست چه کار کنیم که مدیریت حوزه های علمیه تهران بهتر پیش برود خوش به حال آنها آفرین به آنها احساس وظیفه بکنیم در مقابل امام زمان (عج)، در زمان طاغوت حضرت امام فرموده بودند فقط آموزش و پرورش را به ما بدهید بقیه کارها درست می شود.
الان آموزش و پورش در اختیار ماست دانشگاه در اختیار ماست. وزارت خارجه در اختیار ماست چه کار کردیم توانستیم یک کادر عالی برای وزارت خارجه تربیت کنیم آیا توانستیم برای دانشگاه ها یک کادر خوبی تربیت کنیم این وظیفه ما بود درست است دشمن خیلی کارشکنی کرده ولی آیا ما توانستیم جواب بدهیم. آیا مساجدمون را توانستیم مثل مساجد زمان ائمه اطهار راه بیاندازیم این کار را کردیم؟
پس باید بیشتر تلاش کنیم بیشتر بدویم دنبال مقام نباشیم دنبال کار باشیم آن بابا خیلی همیشه اظهار اشتیاق می کرد کاش من در صحرای کربلا بودم و در خدمت حضرت بودم، خوابیده بود که خواب دید کربلاست و حضرت دعوت کرد که پسرم تو هم بیا، این یک خورده دید جنگ و جدل و کشت و کشتار عقب عقب آمد تا از دیدگان حضرت دور شد شروع کرد به دویدن یک دفعه از خواب بیدار شد که دید دارد دور حیاط می دود این جور نباشد الان میدان جنگ است الان امام زمان (عج) کمک می خواهد در مقابل امریکا در مقابل ماهواره ها، خیال نکنید که در حوزه های علمیه تهران شما خوب کار کردید این کارتان هیچ حساب نمی شود نه مقابل ماهواره ها ایستادید مقابل پنتاگون ایستادید آنها نقشه می کشند تمام نقشه های آنها را به هم می زنید کی؟ زمانی که بتوانید خوب کار کنید زمانی که وظیفه اصلی مان را انجام دهیم.
یک جمله ای از لقمان حکیم نقل کنم قال لقمان : انه لیس کل من قال اغفرلی غفرله انه لا یغفر الا لمن عمل بطاعة ربه، لقمان به فرزندش می گوید این جور نیست که خدایا من را ببخش غفر له، خدا هم گوش به حرف بدهد بگوید چشم، انه لا یغفر خداوند نمی بخشد الا لمن عمل بطاعة ربه، آن کسی که موقع کار بگوید من برای رضایت و اطاعت خدا کار می کنم اگر این بود ما موفق خواهیم بود ولی اگر نعوذبالله دوز و کلکی در کارمان بود بخواهیم زرنگی کنیم یکی را از کار برکنار کنیم یکی را برای کار بیاوریم حقه بازی در کارمان باشد نه آن مورد قبول خداوند متعال نخواهد بود. امیدوارم همه دوستان که در اینجا تشریف دارند مورد رحمت و مغفرت خداوند قرار گیرند.
والسلام علیکم و رحمت الله