728 x 90

شاهد افراط و تفریط درباره فقه موجود هستیم

شاهد افراط و تفریط درباره فقه موجود هستیم

مدیر حوزه های علمیه گفت: یکی از راه های پیشرفت فقه، غنی سازی ابواب موجود با مسائل نو و مستحدثه می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره تمهیدی رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی که با حضور آیت الله حسینی بوشهری در قم  برگزار شد، اظهار داشت: از عنایات رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر داریم که در طول این چند دهه، افکار و برنامه های روشن ایشان مایه تعالی حوزه بوده و از خداوند متعال خواستاریم تا توفیق فهم مبانی امام راحل، رهبر انقلاب و مراجع عظام را داده تا در عمل پیاده نماییم.

*امروز شاهد افراط و تفریط درباره فقه موجود هستیم

وی ابراز داشت: وقتی سخن از فقه های نو به میان می آید، مقصود این نیست که مناهج فقه را دچار دگرگونی کنیم؛ بلکه هدف تمام اشخاصی که در طول این سه دهه زحمت کشیده تا پایه ابواب نو در حوزه ریخته شود، آن بوده که بر پایه اجتهاد دیرپا، نظراتی نو و حرکتی رو به جلو داشته باشیم؛ البته گاهی دیدگاه های افراطی و تفریطی نیز وجود دارد که منطقی غلط و نادرست می باشد.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: امام راحل و رهبر انقلاب نیز از این نوع نظریات فاصله داشته و آن را قبول ندارند؛ برخی نیز مدعی این دیدگاه هستند که ما باید با همان ابزار و مبانی پیشین به تمام پرسش های جدید پاسخ دهیم که این نظریه نیز درست نمی باشد.

رئیس المصطفی تصریح کرد: مقصود از فقه های تخصصی، فقه های بی ریشه در سنت حوزه ها نیست؛ بلکه منظور، عرصه های نویی است که چشم بر آنان نبسته و به آن خواهیم پرداخت، نخستین نقطه عزیمت ما در عرصه های جدید فقهی، موضوع شناسی و آشنایی با تحولاتی است که در دنیای جدید در حوزه های متناظر به آن فقه انجام شود.

*نیازمند فهم پرسش ها نو برای ورود به ابواب جدید فقه هستیم

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در ابواب جدید فقه ورود کنیم، نیازمند فهم پرسش های نو هستیم، اظهار داشت: امروز پرسش هایی نو در علوم و مکاتب گوناگون جهان وجود دارد که پرداختن به آن هیچ اشکالی نداشته و مهم آن است که تحت تأثیر داوری های آنان قرار نگیریم؛  اگر سؤالات و موضوعات علوم و مکاتب گوناگون را دریافت کرده؛ مورد مداقه قرار داده و پرسش های نو را رویاروی فقه عظیم قرار دهیم، امری ممدوح بوده و بالاتر از آن، وظیفه حوزه های علمیه می باشد.

*بدون مطهری ها نمی توانستیم انقلاب اسلامی داشته باشیم

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: اگر حوزه ما علامه طباطبایی، علامه مطهری و شهید صدرها، نداشت که در مقابل امواج مکاتب الحادی و افکار انحرافی بایستند، نمی توانستیم انقلاب اسلامی داشته باشیم، این بزرگان ما بودند که این امواج و افکار انحرافی را شناخته و با آنان مقابله کردند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما برای اینکه در هر یک از فقه های تخصصی ورود کنیم، نیازمند به آن هستیم که در اصول ناظر و قواعد فقهی به آن رشته فعالیت نماییم، زمانی می توانیم از فقه های تخصصی بهره وافر ببریم که گامی از فقه موجود به سمت نظام سازی و فقه تمدنی برداریم؛ باید بر پایه اجتهاد عمیق و استوار، قدمی را برداریم که شهید صدر در کتاب اقتصادنا برداشت و مع الاسف توسط شاگردان ایشان استمرار پیدا نکرد.

*کم محلی به پایه های فقهی موجود نادرست است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با بیان این که  یکی از راه های پیشرفت فقه، غنی سازی ابواب موجود با مسائل نو و مستحدثه می باشد خاطرنشان ساخت: برخی خیال می کنند که برای نوسازی و پیشبرد فقاهت باید به پایه های فقهی کم محلی کرد که سخنی نادرست است و در طرف مقابل نیز اگر فکر کنیم که منزگاه آخر ما همین فقه های موجود است، نیز غلط می باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: باید دروس خارج غنی ما با مباحث نو و نظریه های جدید همراه شود تا بتوان به پیشبرد فقاهت کمک کرد؛ همچنین نیازمند تغییر صورت بندی، شکل ها و تنظیمات ابواب فقهی نیز می باشیم.

وی با بیان این مطلب که سه نوع نتیجه می توان از راه اندازی فقه های تخصصی گرفت، اظهار داشت: «اجتهاد مطلق  با ترکیز بر یک باب یا عرصه تخصصی»، «اجتهاد مُتجزی» و «تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازهای روز داخل و خارج از کشور»، سه نوع نتیجه ای است که می توان از راه اندازی فقه های تخصصی گرفت و باید هر سه را در کنار هم داشت.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: ما نیازمند اجتهاد مطلق در یک باب فقهی هستیم؛ اما نباید از تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازها در موضوعات گوناگون غافل بود؛ چراکه نیازمند این نوع از نیروها نیز بوده و رشته های تخصصی ما باید هر سه سطح از نتیجه را پوشش دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که دو مدل برای پایه ریزی ابواب تخصصی فقه وجود دارد، خاطرنشان ساخت: نوع اول، ابواب فقهی جدید هستند که قسیم کتاب های موجود بوده و نوع دوم، باب هایی هستند که در کنار ابواب دیگر بوده و قسیم آنان نیستند.

*امروز بیش از 30 کتاب فقهی ارتباط مستقیم با فقه الاقتصاد دارند

رئیس المصطفی با بیان این مطلب که رشته فقه الاقتصاد از نوع دوم می باشد، تصریح کرد: امروز بیش از 30 کتاب فقهی موجود با فقه الاقتصاد ارتباط مستقیم داشته در مابقی کتب نیز به نحوی این ارتباط وجود دارد، طلاب باید در این رشته کمر همت را بسته و تمام توان خود را به کار ببندند تا در پایان کار خروجی مناسب با قوه اجتهادی بالا داشته باشیم.
منبع خبرگزاري حوزه

جدیدترین اخبار

پربازدیدتری ها